70 Jaar Volkswagen Transporter

70 Jaar Volkswagen Transporter

Wie kent ‘m niet; het Volkswagen busje. Tussen 1950 en 1979 liepen er miljoenen van de band. De eerste bus van Volkswagen – T1 voor de kenners – zou uitgroeien tot een icoon van de jaren vijftig en zestig, een tijd die stond voor vrijheid en onafhankelijkheid. Het was de voorloper van de moderne vracht- en personenbusjes en een goede vriend van de schilder tot de bakker, van politieagent tot ambulancebroeder en van begrafenisondernemer of postbode tot hippie.

Wie kent ‘m niet; het Volkswagen busje. Tussen 1950 en 1979 liepen er miljoenen van de band. De eerste bus van Volkswagen – T1 voor de kenners – zou uitgroeien tot een icoon van de jaren vijftig en zestig, een tijd die stond voor vrijheid en onafhankelijkheid. Het was de voorloper van de moderne vracht- en personenbusjes en een goede vriend van de schilder tot de bakker, van politieagent tot ambulancebroeder en van begrafenisondernemer of postbode tot hippie. Het basisidee was overgoten met een fijne Nederlandse saus: in 1947 zat zakenman Ben Pon aan tafel bij Volkswagen om het importschap van dat merk voor Nederland binnen te halen. Ter plekke maakte hij een potloodschetsje van een rechthoekige transportwagen op basis van een Keverchassis met voorin de cabine en achterin de boxermotor. De onderhandelingen over het importschap werden dit jaar precies zeventig jaar geleden succesvol afgesloten. En ook met Pon’s ideeën over het busje kwam het helemaal goed. Want een kleine drie jaar later startte in Wolfsburg de productie van de eerste Volkswagen Transporter; het was het begin van een successtory die tot op de dag van vandaag en zes generaties later nog steeds voortduurt. Met als meest recente representant de exclusieve Volkswagen Transporter 70 Edition. Volkswagen Bedrijfswagens viert met deze uitermate luxueuze feesteditie het feit dat het merk zeventig jaar in Nederland bestaat.

Konden we met die prachtige nieuwe Transporter 70 Edition maar terug in de tijd reizen. Zowel de berijders van de iconische ‘Bulli’ van toen als de geestelijk vader Ben Pon zouden waarschijnlijk verbijsterd zijn geweest over de luxe waarmee de zesde generatie Transporter is uitgerust. Neem de met kunststof beklede driezitsbank – model plank – van de rudimentaire doos op wielen. Die is vervangen door een comfort bestuurders- en bijrijdersstoel met armleuningen; ergonomie is nu een toverwoord. Geen scheerruitjes meer die moeten zorgen voor een beetje frisse lucht, maar hoogwaardige Climatic airconditioning; de portierramen zijn bij de zesde generatie Transporter uiteraard elektrisch te bedienen. De optionele Blaupunkt radio met een klein speakertje waaruit Hilversum I knetterde is vervangen door het hightech radio- en multimediasysteem ‘Composition Audio’ met Bluetooth-telefoonvoorbereiding. Geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen als Adaptive Cruise Control, Front Assist noodremassistent, vermoeidheidsherkenning, Light Assist of Multi Collision Braking System? Nooit van gehoord. De luchtgekoelde viercilinder boxermotor achterin met 25 pruttelende pk’s heeft het veld moeten ruimen voor moderne en zuinige watergekoelde EU6-motoren voorin. En de asbak waarin de gemiddelde busrijder in de jaren vijftig en zestig zijn zelf gedraaide shaggie uitdrukte is anno 2017 een optie en zit in het rokerspakket. Want paffen doen we natuurlijk bijna niet meer.

Veel veranderingen, inderdaad. Maar wat goed was, is goed gebleven. Net als het T1 busje tóen heeft de laatste generatie van de Transporter de grootste laadruimte in zijn klasse en is hij functioneler dan ooit. Net als toen is hij verkrijgbaar van Gesloten Bestelwagen tot Pick-up en Kombi in verschillende lengtes en zitcombinaties; meer dan honderd smaken zijn er inmiddels. En net als toen is de Volkswagen Transporter de benchmark waaraan alle andere fabrikanten zich spiegelen. Some things never change. Gelukkig.

Bron: VW Bedrijfswagens

© Copyright 2015 van de Grift Bedrijfswagens BV